zaterdag 25 februari 2012

Wat kook jij?

Broccoli met gehakt Gebruikers opties



Meestal zit ik krap in mijn tijd en heb ik niet vaak de gelegenheid om voor keukenprinses te spelen. Toch vind ik het wel leuk om nieuwe dingen te maken en zeker gezond te eten en nieuwe combinaties te maken.
Daarom zoek ik elk weekend een leuk recept uit op internet en ga dat maken.  Ik typ meestal op Smulweb de ingrediënten waar ik zin in heb in en dan rolt er vanzelf een recept uit. 
Daarom maak ik morgen onderstaand recept. Ik heb hiervoor gekozen omdat het de volgende belangrijke voedingsmiddelen bevat.

Broccoli
Broccoli bevat een stof die je lichaam helpt kanker te voorkomen. Het verhaal is nogal technisch maar het komt er op neer dat broccoli is een groente is die relatief veel van deze isothiocynaten bevat. Deze helpen bij het voorkomen van long- en slokdarmkanker, en tevens kunnen ze het risico op allerlei andere vormen van kanker verlagen.

Tomatenpuree

Tomaten bevatten een hoog Lycopeen gehalte. Lycopeen beschermt tegen allerlei soorten kanker en hart en vaatziekten. Juist in tomatenpuree (omdat er veel tomaten in verwerkt zijn) zit er erg veel van dit stofje.

Paprika

In paprika zitten veel vitamine C en A. Deze zijn goed voor je weerstand. 


Oregano

Oregano heeft een pijnstillende en slijmoplossende werking en bevordert een goed immuunsysteem.

Het wordt gebruikt tegen zenuwpijn, spierpijn, reumatische artritis, griep, verkoudheid, bronchitis, gordelroos, vastzittende hoest, astma, slechte stoelgang, menstruatiepijn, lage bloeddruk, buikkramp, schimmelinfecties, bacteriële- en virusinfecties.

Rundergehakt
Zelf eet ik misschien 1 of 2 keer per week vlees. Waarschijnlijk vervang ik dit dan ook door vegetarisch gehakt of mocht dat er niet zijn dan tenminste biologisch rundergehakt.
Wanneer je dit klaarmaakt in kokosvet heb je snel een lekkere maaltijd die ook nog eens heel gezond is!!

En natuurlijk neem ik daar een lekker wijntje bij! Druiven zijn ook heel gezond toch? ;-)





Roerbakschotel met broccoli, gehakt, paprika, tomatenpuree en ketjap
Bereidingstijd:10-20 minuten
Gang:Hoofdgerecht
Keuken:Goedkope en snelle keuken
Smaak:Neutraal
Techniek:N.v.t.
Soort gerecht:Hoofdgerecht

Ingrediënten voor 2 personen

Broccoli, rundergehakt, groot blikje tomatenpuree, ketjap, 1 rode paprika, oregano, basilicum, italiaanse kruiden.

Hulpmiddelen

Wok, houtenlepel

Voorbereiding

Snij de broccoli in kleine roosjes en snij de paprika in kleine blokjes

Bereidingswijze

Braad het gehakt in olijfolie en voeg de oregano (naar smaak), italiaanse kruiden en basilicum toe. Voeg hierna de ketjap toe (genoeg om het gehakt een ketjap-kleurtje te geven)en de tomatenpuree. Eventueel een klein scheutje water (het is niet de bedoeling een sausje te maken). Roerbak dit totdat het goed warm is en voeg dan de broccoli en paprika toe. Dek de wok af met een deksel, zodat de groenten gaar worden (het is misschien handig de broccoli van tevoren even te koken, als je niet van knapperige groenten houdt).
Eet smakelijk!

Serveertips

Heerlijk met rijst of gebakken aardappelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten