zondag 26 februari 2012

1 kg per maand (afvallen deel 3)

Wanneer je graag wilt afvallen probeer dan niet ineens enorm te gaan lijnen. Dit heeft weinig zin want je komt toch wel weer aan. En dan meestal nog meer als je bent afgevallen. Zonde en je had allerlei lekkers kunnen eten in de tijd dat je zo (onnodig) streng voor jezelf bent geweest.

Wanneer je beter oplet op wat je eet, en er dus bewuster mee bezig bent, zul je merken dat je gezonder gaat eten en daardoor ook langzaam zult afvallen. Eigenlijk val je dus af zonder dat je daar echt iets voor doet.
Je eet gewoon goed en gezond en probeert van elke maaltijd iets lekkers te maken  Omdat je in het begin ook vocht verliest zal je snel verlicht verliezen. Even een soort van kickstart. Dit motiveert en nu is het alleen zaak om die er af te houden.Omdat je er hopelijk net als ik veel lol aan beleefd wordt het al gauw een sport.


7000 Kilocalorieën = 1 kg vet 
1 kg vet is ongeveer gelijk aan 7000 kilocalorieën. En je eet niet zomaar op een dag 7000kcal meer als op andere dagen dus je komt heus niet zo maar aan. Daarentegen val je dus ook niet zomaar af.  Je zult echt over langere tijd minder kilocalorieën  op een dag moeten eten. Wanneer je dan dagelijks je inname wat naar beneden bijstelt dan zul je na een maand echt wel afgevallen zijn.
Stel je lichaam verbrand 2000 kcal per dag, en je zorgt dat je 1500 kcal per dag eet dan dan zul je met een week of 2/3 die kilo kwijt zijn. Natuurlijk kun je niet altijd zo streng zijn dus af en toe ga je de mist in. Nou rekenen we dat voor het gemak mee. En zo kom je dus op 1 kg per maand.
Omdat gezonde natuurlijke producten vaak minder calorieën bevatten gaat dit zonder veel moeite. Je zult merken dat het niet zo moeilijk is. Het gaat eigenlijk vanzelf!

Stel je hebt in het weekend toch per ongeluk patat met een kroket gegeten (tsja soms toch onvermijdelijk haha). Wanneer je nu de volgende dag op de weegschaal gaat staan ben je zwaarder als daarvoor. Ooh help, en het lijnen ging net zo goed. Geen nood, het is voornamelijk vocht dat je vasthoud door het zout.  Je bent niet ineens een kg zwaarder omdat je 7000  calorieën meer hebt gegeten (of het was heel bijzondere patat haha)! Je houdt voornamelijk vocht vast. Dit ben je in no time weer kwijt.
En ach je hebt toch een maand de tijd? Komt goed!
Ga gewoon op dezelfde manier door en je zult zien, je weegt gauw minder als voor daarvoor. Het leuke is ook dat dit niet maar voor een aantal dagen is. Je weegt langzaam minder en als je op deze bewuste manier blijft eten blijft dit er ook gewoon af.

 De weegschaal                                                                       
De weegschaal, wie heeft er niet een hekel aan om er op te stappen? Nou vanaf nu is dat afgelopen.
Zie dat ding maar als je persoonlijke coach!
Wie eerdere lijnpogingen heeft gedaan heeft ook vast gelezen dat je er niet te vaak op moet gaan staan en zeker niet elke dag. 
Maar dat doe ik dus wel.
Elke ochtend is het eerste wat ik doe even op de weegschaal staan. Eens kijken hoe we er vandaag voorstaan. Wanneer ik een meevaller heb mag ik soms die dag wel wat extra's. Bijvoorbeeld wanneer er een collega met taart langskomt. Of een wijntje avonds, of wat anders. Ik ben die dag in ieder geval wat soepeler voor mezelf. Maar soms motiveert het juist en denk ik, nog even doorzetten vandaag en ik ben weer een stukje lichter. Hier kom ik ook op het punt waar ik soms in doorsla. Wanneer je zo met eten omgaat kan het soms verslavend werken. Je ziet dat het werkt en dan wil je meer. Maar ik hoef echt niet superslank te zijn, een gezond gewicht en een lijf waar ik goed mee kan leven is belangrijker.  Dus als je eenmaal op je gewenste gewicht bent wees daar dan blij mee en waardeer het. Het hoeft niet altijd minder.

Wel moet je het goed bijhouden. Gewoontes veranderen en wanneer je niet oplettend blijft, heb je zo maar weer een slechte gewoonte te pakken. Bijvoorbeeld gemakkelijk eten. Wanneer je een paar weken achter elkaar wat "slordiger omgaat met je voeding"  dan is het daarna weer een flinke omschakeling om  je goede bewuste eetpatroon op te pakken. En je hebt zomaar weer wat kilo's te pakken.

Daarom weeg ik ook elke dag. Wanneer ik bijvoorbeeld uit eten ben geweest en een verjaardag heb gehad in 1 weekend, en dan het taartje en andere lekkers niet kon weerstaan, dan moet ik voor straf op de weegschaal van mezelf. Dan zie ik direct de schade die het opgelopen heeft en maakt het mij oplettend voor die dag.  Het zorgt er dus voor dat ik in het goede ritme blijf.


Dit bericht is vervolg op eerder geschreven berichten. Vind je het leuk om die ook te lezen klik dan op de link hier onder.

- Ben jij een Afvaller?
- En toen? (afvallen deel 2)

4 opmerkingen:

  1. Jee voel me toch wel schuldig nu... Maar dit motiveert me wel weer. We gaan gewoon weer verder waar we waren voor het weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weeg me ook elke dag (meer dan eens, voor t plassen, na t plassen��). Ik gebruik de Yazio app om al mn eten in te voeren. Zo weet je ongeveer wat je nog kunt nemen zonder zorgen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wist u dat koffie, groene thee en pure chocolade zeer nuttig zijn om vet te verbranden? Bezoek deze site https www blacklatteofficieel com voor meer informatie over hoe u kunt afvallen.

    BeantwoordenVerwijderen