zondag 19 februari 2012

En toen... Afvallen deel2



En toen?
Ja en toen... ik was te zwaar.  kon moeilijk lijnen en vind eten te lekker. Dus ik wilde niet lijnen en ook niet vies eten. Daar kwam het in het kort wel op neer. En eigenlijk wilde ik stiekem ook niet weer gaan hardlopen of gymoefeningen doen om meer te bewegen zoals ik in eerdere lijn pogingen, wel succesvol had gedaan.  Nou ja willen, ja en nee, ik heb een goed excuus en dat zijn de paarden op stal. Die geven mij genoeg beweging en eerlijk gezegd kon ik ook echt geen gaatje meer in mijn tijd vinden.
Maar op de manier waar op ik nu eet moet ik zeggen is het ook niet echt noodzakelijk om je dagelijks in het zweet te werken. Dat is natuurlijk ook erg fijn!
Sporten is leuk maar wanneer dit een moeten wordt een stuk minder.


Feit blijft natuurlijk dat je energieverbruik een simpel optelsommetje is. Als je wil afvallen moet je lijf meer verbruiken dan je inneemt. Dat snapt iedereen. Als je dan niet zo veel tijd (of wees eerlijk, zin) hebt om te sporten dan zul je wat strenger moeten letten op de calorieën die je inneemt. Dat is niet lastig maar alleen maar een kwestie van opletten. 

De Eetmeter van het voedingscentrum
Om er achter te komen welk voedsel nou hoeveel kcal oplevert ben ik zelf begonnen met het invullen van de eetmeter van het Voedingscentrum. Op deze website kun je elke dag invoeren wat je hebt gegeten en het vertelt je hoeveel calorieën je dat heeft opgeleverd. Een leuke site en je zult zeker in het begin hierdoor afvallen. Nog beter is dat het je ook bewust maakt van wat er nou werkelijk in  je voeding zitten en je dus gauw in de gaten hebt wat je dagelijks te kort komt en/of voedsel dat je nou echt juist niet moet eten omdat je nooit geweten hebt dat daar zoveel zout en of vet in zit.
Sinds ik ben begonnen met de eetmeter in te vullen  eet ik dan ook geen rookworst meer maar neem liever iets anders. Een goed alternatief. Natuurlijk wist ik altijd al dat een rookworst slecht is maar als je zo met je neus op de feiten gedrukt word dan bedenk je je nog wel een keer.
Deze website is leuk maar laten we eerlijk zijn na een aantal weken weet je het eigenlijk wel en aangezien je toch meestal voor dezelfde voeding kiest over een langere periode zal je vanzelf stoppen met invullen.
Geeft niets! Inmiddels kijk je toch al op elke verpakking hoeveel kcal er nou eigenlijk in zit en heb je ondervonden dat je veel beter keuzes kunt maken.  Tussen die ene slechte lekkere zak chips of iets anders lekkers dat je veel minder kcals oplevert.
Je bent je dus inmiddels veel bewuster van wat je eet maar ook ben je creatiever geworden in het maken van keuzes. Het vinden van alternatieven.

Let op, dit is de tweede succesvolle truuk! Het maken van keuzes. En nu is het belangrijk dat je niet kiest voor minder lekker maar eigenlijk juist voor nog lekkerder dan hetgene je eigenlijk laat staan. Maar dan nu wel gezond en vaak met minder calorieen. Of in ieder geval voedingstoffen waar je lijf iets aan heeft.

Dit roept vast een aantal vragen op maar ik zal een voorbeeld geven... Op mijn vrije dag vind ik het heerlijk om uitgebreid te lunchen. Ik kocht dan meestal een lekker hard bolletje bij bakker of supermarkt en deed daar dan bijvoorbeeld kipkerrie salade op. Jammie! Maar na het invullen van de eetmeter kwam ik er toch wel achter dat dat bolletje echt wel heel veel extra kcals opleverde in vergelijking met een boterham. Daarom koos ik voor een heerlijk italiaans stevig donker brood en nam daar een sneetje van en vervolgens ben ik die gaan beleggen met allerlei heerlijke dingen. Bedenk het maar en het kan er op. Een favoriet van mij is pesto, italiaanse worst, mozzarella en daarboven op wat rucola en tomaat. Heerlijk!! En je hebt daarna voorlopig geen honger. Ik heb dus gekozen voor een niet zo zeer vetvrije maar meer voedingsrijke variant waar ik wat bezuinig op het brood.  Dit is maar een voorbeeldje, het kost wat meer tijd maar daarna heb je ook echt een heerlijk lunch waar je echt goed over nagedacht hebt. Je eet het dus heel bewust! En dat is erg belangrijk. Als je nou niet daarna savonds een bak friet als avondmaaltijd naar binnen schuift dan zijn deze kalorieen die je hebt gegeten helemaal niet erg en wees eerlijk veel lekkerder!

Ook ben ik er door deze eetmeter achter gekomen hoeveel kcals ik op een dag kan eten om niet aan te komen en bij hoeveel ik afval. Dit is natuurlijk erg handig om te weten en houd je dan ook altijd in je achterhoofd wanneer je je bijna vergrijpt aan iets lekkers. Kan het nog vandaag of niet? 



Simpel gezegd, heb ik nog genoeg reserve over om dit te eten en neem ik dit of bijv. liever een wijntje vanavond. Wanneer je beide neemt weet je dat je te veel neemt en niet zult afvallen die dag.


2 opmerkingen:

  1. Hè Joh,
    Wat een goed en leuk verhaal.
    Ga zo door.
    Allemaal aan het Johjohen of het Jodieet!
    MM

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik JohJoh mee hoor!

    BeantwoordenVerwijderen