vrijdag 17 februari 2012

Ben jij een Afvaller?

En dan in de positieve zin van het woord?! Of is je gewicht een blok aan je been en valt het je letterlijk zwaar om die kilo's kwijt te raken?




Ik was een JoJo-er maar heb mijn kg's onder controle gekregen en kan mijn gewicht nu goed beheersen.
Als jij dit ook wil, lees dan even door..

Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik geleidelijk aan 10kg afgevallen. Omdat ik met mijn 1.60 klein van stuk ben was ik met de 78 kg die ik woog echt te zwaar. Maar ik ben naar uiteindelijk 66.6 kg schoon aan de haak gegaan. Uiteindelijk is mijn stabiele gewicht 68 kg en hier voel ik mij prima bij. Al blijft 66.6 wel een mooi getal om na te streven.

Maar hoe heb je dat gedaan vraag je je dan af...
Ik heb geen rare diƫten gedaan, sterker nog ik ben niet eens gaan lijnen. Ik ben zelfs veel lekkerder gaan eten. Mijn streven was om 1kg per maand af te vallen. Dat moest toch wel te doen zijn dacht ik. En ineens heel anders gaan eten was ik ook niet meer van plan want dat hield ik toch niet lang vol. Dat heb ik inmiddels wel geleerd van mijn eerdere pogingen. Maar hoe dan wel?

De grote truuk zit m in het aanpassen van je voedingspatroon en dat lukt alleen als je je eetgewoonte veranderd. Jaja, ik weet, dat staat ook in alle boekjes en tijdschriften. Dit valt niet mee maar is echt waar. Ik wilde neerzetten helaas maar.... het is eigenlijk helemaal niet helaas! Wees er blij om dat je dit nu leest, want hier zit de truuk. Begrijp dat je gewoontes je eetpatroon bepalen en pas deze aan. Leer je zelf een nieuwe gewoonte aan en val af en blijf op gewicht. Zo simpel is het! En jij kunt dat ook.
 
Gewoontes zijn rare dingen. Iedereen heeft zo zijn gewoontes en is daar erg aan gehecht. Dat zit van nature in onze aard. Denk maar eens na over wat jou gewoonten zijn, je goede gewoontes maar ook je slechte gewoontes.

Iets, een handeling, wordt een gewoonte wanneer je deze 30 keer achter elkaar gedaan hebt. Zo kun je jezelf bewust andere gewoontes aanleren en daarmee ook afleren.

Stel je kunt op 2 manieren naar je werk rijden, maar rijd meestal alleen die ene kant langs. Wanneer je nu toch eens die andere weg pakt en dit 30 keer achter elkaar doet (misschien heb jij wel minder nodig)  dan zul je deze route automatisch blijven volgen. Dit is natuurlijk een raar voorbeeld en heeft niets met eten te maken maar geeft wel aan hoe het werkt.
Of een ander voorbeeld, die ik in dit geval mijzelf heb aangeleerd. Ik ging altijd boodschappen doen zonder tas en kocht dan terplekke een plastic tasje of nam een doosje mee (gevolg een garage vol met dozen, ook niet handig). Ik ben mij zelf bewust gaan aanwennen een tasje van huis mee te nemen en heb er eentje reserve in mijn auto en eentje in mijn fietstas. Nu ik dit gewend ben vergeet ik het zelden.



Laten we eens naar een doordeweekse werkdag van mij kijken.
Wanneer mijn wekker ochtends vroeg gaat stap ik mijn bed uit en loop direct naar het toilet. Dit doe ik zonder uitzondering echt elke dag. Of ik nou echt moet of niet, nooit over nagedacht, dat doe ik gewoon.
Daarna pers ik wat sinaasappels uit en geef de poezen eten. Ondertussen maak ik koffie en als ik klaar ben drink ik die achter de computer op met een bakje yoghurt. Ik check mijn mail en lees mijn facebook.
Daarna ga ik mij wassen aankleden en op naar kantoor.
Op kantoor neem ik direct een kopje koffie. Om half 8 heb ik de tweede wel te pakken en om 9 uur begint mijn maag te knagen en neem ik een jaja weer een kopje koffie (1 slechte gewoonte van mij onthult) met wat te eten er bij. Om ong. half elf lust ik wel weer wat en neem dan meestal wat fruit. En ja ook weer een koffie. Om half 12 is het dan tijd voor mijn Cup-a-Soup. Sommige dagen heb ik er eerder trek in maar ik neem deze echt elke dag pas om half 12.  Om half 1 is het lunchtijd en tijd om over te stappen op de thee.
Om 3 uur heb ik dan meestal wel weer trek en eet ik iets, en een kopje koffie erbij om me het laatste uurtje door te helpen. En dan om 4 uur stap ik in de auto naar huis. Eenmaal thuis ga ik direct naar de supermarkt, dan naar huis, poezen eten geven en eten koken en om half 7 ben ik op stal. Hier ben ik ongeveer 3 uur in de weer. Daarna thuis (en hier komt een zwak moment van mij) neem ik wat te drinken met wat lekkers er bij en duik na een half uur ongeveer mijn bed in.

Ik weet het is een heel verhaal maar als je goed leest zitten er behoorlijk wat vast geroeste goede en slechte gewoontes in. De slechte gewoontes probeer ik aan te pakken. Zo ben ik nu al enige tijd de koffie aan het omwisselen met thee. Niet ineens rigoreus over gestapt maar nu rustig om en om. Dus 1 kopje thee,  kopje koffie. Dit bevalt prima en is makkelijk vol te houden. Mits een collega mij te snel af is en toch al koffie ingeschonken heeft. Dan had ik maar mijn kopje uit het zicht moeten zetten.

Waarom vertel je dit nu allemaal? Nou..... ik krijg uit mijn omgeving een hoop reacties en vragen en voornamelijk mensen die het zo knap vinden. Maar ja dat is het dus eigenlijk helemaal niet, en als ik er mensen mee kan helpen deze kennis te delen vind ik dat hardstikke leuk!

Ik wilde proberen iemand uit  mijn directe omgeving te helpen afvallen op mijn manier. Met haar heb ik afgesproken haar te helpen om te kijken of het mij lukt anderen te helpen afvallen. Ze is dus mijn proefpersoon. En deze pagina is een hulp hier bij.

Ik zou zeggen, voor alle lezers van deze blog, doe er je voordeel mee, want ook jij kunt het!





1 opmerking:

  1. Ja zo is het natuurlijk. Lekker eten en toch gezond! Ik heb het geprobeerd vandaag. Het is carnaval en vpi een worstenbroodje heb ik een haring gehapt. Wel met een biertje erbij, dan dan weer wel. Toch even die eet meter checken straks...

    BeantwoordenVerwijderen